Communicatiestijlen
Communicatiestijlen is het vervolg op de basistraining communicatie. We veronderstellen dat de basisvaardigheden uit deze training aanwezig zijn. De doelgroep voor deze training is dan ook gelijk aan die van de basistraining communicatie: medewerkers met frequent telefonisch klantcontact.
Doel van deze training is de deelnemers vertrouwd maken met communicatiestijlen en hoe ze die kunnen gebruik.
In deze training kijken we naar de voorkeursstijl bij communiceren van de deelnemer. Hiervoor gebruiken we een test die we tijdens de training afnemen. We spiegelen de testresultaten aan de in totaal vier stijlen die onderkend worden: Controler, Analyser, Supporter en Promoter.
De training duurt anderhalve dag (12 uur), met ook nu minimaal twee tot drie weken tussen de twee trainingsmomenten. De studiebelasting beperkt zich tot deze trainingsmoment al wordt wel verondersteld dat tussen beide momenten de medewerker oefent. Dit kan in de dagelijkse praktijk en vraagt dan ook om een beperkte tijdsbelasting. Opnieuw werken we met praktijk cases. Deze praktijkcases zijn gericht op het werken met communicatiestijlen en focussen zich meer op de emoties in een gesprek: boosheid, emotie, onbegrip, fouten,…
Aan het einde van de training heeft de deelnemer inzicht in zijn eigen voorkeursstijl, weet je als deelnemer waaraan je stijlen van klanten kan herkennen en hoe je daarop kan reageren.
De gebruikte presentatie wordt met de deelnemers gedeeld. Er worden geen kosten in rekening gebracht voor verstrekt of aan te schaffen studiemateriaal.
Deze training is geschikt voor MBO+ niveau. Vooraf brengen we met u het startniveau in kaart en passen waar nodig het programma daarop aan. Dit kan bijvoorbeeld door meer oefeningen in te bouwen of de deelnemers de uitdaging te bieden om elkaar feedback te geven.
Meer informatie: hans.kardol@cvision.nl